Fysiske adgangsprøve

Ved forsvarets rekruttering skal du bestå denne fysiske test.
Dette er den fysiske adgangsprøve for at kunne søge og er IKKE optagelseskravet på Patruljekursus.

Første skal du gennemføre en styrketest (Core+) og en løbetest eller tilsvarende yo-yo udholdenhedstest (afgøres på selve dagen), som gennemføres umiddelbart i forlængelse af styrketesten.


Core+
Styrketesten består af 6 øvelser, som skal gennemføres på niveau 3.

Ryg
Forreste, øverste hoftefremspring placeres ca. to fingersbredder ud over plintens kant. Hænderne flettes på brystet.Testen starter, når overkroppen løftes til vandret position.

Niveau: 
 3 = 135 sek


90 grader mave
Teststillingen indtages således der opnås 90 graders vinkel i knæ og hofte, mens hænderne flettes på maven.Testen starter når teststillingen er indtaget.Bemærk: Ryggen holdes ret med hovedet i lige forlængelse af kroppen, og brystet skydes frem under hele testen.
Niveau:
 3 = 105 sek.

 

Træk til bryst
Udgangsstilling er hængende med strakte arme og strakt krop (hælene placeres på en skammel eller lignende således at kroppen hænger vandret). Afstanden mellem hænderne (tommelfinger til tommelfinger)er 45 cm.Et træk svarer til, at brystet føres til bom og tilbage til udgangsstilling (helt strakte arme).Bemærk: Der arbejdes kontinuerligt uden pauser i udgangsstillingen.
Niveau:
 3 = 8 gentagelser

 

Sidebro højre/venstre
Albue og underarm placeres på gulvet, overarmen skal stå lodret. Fødderne placeres oven på hinanden.Testen starter, når hoften løftes og der er opnået en lige linje fra fødderne op gennem rygsøjlen og hovedetBemærk: Testen gentages til modsatte side.Niveau:
3 = 90 sek.

 

Rygbro højre/venstre
Foden placeres i gulvet med fuld kontakt og det andet ben strakt langs gulvet. Hænderne flættes på brystet således at albuerne ikke rører gulvet.Teststillingen indtages ved at løfte hoften op fra gulvet til begge knæ har samme højde og lårene er parallelle. Samtidig med at der opnås en ret linje fra fod på det strakte ben til skulder.Testen starter, når teststillingen er indtaget.Bemærk: Testen gentages med modsatte ben.

 Niveau: 
3 = 60 sek. 


Lunges
Udføres (med en belastning på 20 kg) som et fremfald (skridt) til forreste bens hæl er min. en håndsbredde (10 cm) foran bagerste bens knæ. Der knæles ned til bagerste bens knæ har en maks. afstand på en håndsbredde (10 cm) til gulvet.Under testen skal hoften holdes vandret, forreste knæ skal bevæge sig lige hen over foden, og ryggen skal holdes så lodret som muligt, med et naturligt svaj.Bemærk: En udførelse er ét fremfald på et ben og tilbage. Efter hvert fremfald skiftes ben. Gentagelserne udføres langsomt og kontinuerligt uden pausen.Niveau:
3 = 40 gentagelser


Til top

Løbetest
Du skal på 12 minutter løbe minimum 2.750 meter.

Til top

Yo-yo udholdenhedstest
Yo-Yo Udholdenhedstest gennemføres på følgende måde:

  • Du skal løbe på et signal fra en CD mellem to markerede punkter, der har en afstand på 20 meter.
  • Du skal berøre markeringerne (med foden), inden der løbes retur.
  • Er du for tidlig fremme ved et af vendepunkterne, ventes der med foden på stregen til bippet lyder i højtaleren.
  • Der skal løbes lige frem og tilbage, og det er altså ikke tilladt at lave en blød vending (halvcirkel). Vendingerne skal være et stop og en efterfølgende acceleration.
  • Der løbes kontinuerligt frem og tilbage ind til udmattelse.
  • Første gang du ikke når en markering på den givne tid (bip), gives der en advarsel. Anden gang du ikke når en markering på den givne tid (bip), er testen slut.