1. Selektion

Først skal du gennemføre en løbetest og derefter en styrketest, som gennemføres umiddelbart i forlængelse af løbetesten.

Hvis du gennemfører den fysiske afprøvning tilfredsstillende på dagen, fortsætter du med en række digitale tests bl.a. intelligens- og sproglige kundskaber. Undervejs orienterer Jægerkorpset om uddannelsen.

Løbetest
Du skal på 12 minutter løbe minimum 2900 meter.

Styrketest
Styrketesten består af 4 øvelser: spilt squat, dips i stativ, kropshævninger og burpees, i rækkefølgen som vist herunder.

ØVELSE 1 – SPLIT SQUAT MED VÆGT
3 sæt af 15 gentagelser med 20 kg.

Start/topposition: stående med fatning om vægten (vægtstang eller sandsæk) på skuldrene og fødderne forskudt. Afstand mellem fødderne er valgfri.

Bundposition: knælet ned til bagerste knæ berøre underlaget.

Én gentagelse: en gentagelse er fra topposition til bundposition og retur til topposition. Et sæt består I udførelse af det krævede antal gentagelser, først med det ene ben og så med det andet. Gentagelserne I det enkelte sæt gennemføres kontinuerligt. Skift med makker efter hvert sæt. Liggeunderlag kan anvendes under bagerste knæ, da knæet berører underlaget.

ØVELSE 2 – DIPS I STANG
3 sæt af 5 gentagelser.

Start/topposition:
frithængende med fuld lockout I albuerne.

Bundposition: bagsiden af skuldrene under albuerne.

Én gentagelse: strakte knæ under hele bevægelsen og fødderne under eller foran hænderne. En gentagelse er fra topposition til bundposition og retur til topposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at rette på greb eller genfinde balancen. Ekstra vægt tilføjes ved brug af udleveret vægtbælte.

ØVELSE 3 – KROPSHÆVNINGER
3 sæt af 5 gentagelser.

Start/bundposition: frithængende med overhåndsgreb og fuld lockout I albuer.

Topposition: hagen over stangen/bommen.

Én gentagelse: kroppen I ro med strakte knæ under hele bevægelsen og fødderne under eller foran hænderne. En gentagelse er fra bundposition til topposition og retur til bundposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at rette på greb eller genfinde balancen. Ekstra vægt tilføjes ved brug af det udleverede vægtbælte. 

ØVELSE 4 – BURPEES
1 sæt af 35 gentagelser.
Startposition:
stående.

Bundposition: liggende på maven med hænderne fri fra gulvet.

Topposition: hop med knæ, hofte og skulder I en lige linje. Hændernes placering af valgfri.

Én gentagelse: en gentagelse er fra startposition til bundposition og retur til topposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at genfinde balancen.